Ontdek Antwerpen, Brugge, Gent en Kortrijk tijdens een historische bierwandeling met gids.

Horen en geluid

Horen en geluid

Lang geleden had ik het idee om het eerste soundrestaurant ter wereld te openen. Een hersenspinsel van me aan het eind van de vorige eeuw, waar het menselijk genieten medebepaald en gestuurd zouden worden door sound. Uit talloze onderzoeken komt immers heel duidelijk naar voren dat geluiden en muziek enorme smaakbeïnvloeders zijn. We proeven beter als er muziek of een bepaalde sound op de achtergrond speelt. We hebben er vaak geen idee van hoe geluiden ons koopgedrag en eet- en drinkgewoontes beïnvloeden. Voor wat betreft mijn soundrestaurant had ik een heel plan gemaakt en heb hierover zelfs contact gehad met de innovatieafdeling van Philips en er zelfs met een mannetje van die afdeling over gesproken. Zoals wel vaker: 'don’t call us, we’ll call you'. Soit, het zijn zaken die voorbij gaan.

Enfin, ik bleef aangetrokken tot de koppeling van geluid en proeven, sound en genieten, of juist andersom genieten door sound. Niet alleen door muziekgeluiden, maar ook door geluiden uit de natuur, de stad en zelfs lineaire of pulserende geluiden. U kent dat wel, de bastonen die je in je buik voelt als het geluid van de bas tijdens een concert wat hard staat (het is intussen bewezen dat zoiets effect heeft op je hartritme en je spijsvertering, maar ook dat is weer een ander verhaal). Ook de sprankelende tonen van frivool pianospel kunnen je mindset beïnvloeden. Alles wat van pas kan komen zou qua geluid gebruikt kunnen worden, zolang het de menselijke status maar niet negatief beïnvloedt. Ik zag het al helemaal voor me. Ontvangst in een sobere ruimte met een aperitief en daarna aan tafel omgeven door een aangepast Dolby Surround geluidssysteem, dat helemaal was afgestemd op de gerechten die geklozen werden. Alles toegespitst op het optimale genieten en proeven. Zeegeruis bij schelp- en schaaldieren, kabbelende beekjes bij een licht tussengerecht, wat zwaardere muziek bij wilgerechten en een lichte fanfare bij het ijsdessert. Blijf dromen! Of toch liever niet? Uit onderzoek blijkt dat consumensen in de leeftijd 25 tot 45 het meest van een lichte maaltijd genieten als er naar melodische popmuziek wordt geluisterd in de openbare ruimte (café, restaurant). Oudere mensen prefereren bij klassieke muziek juist zware gerechten in een huiselijke sfeer. Als je een feestje geeft, schat dan de gemiddelde leeftijd van je gasten in en zoek daarbij zoveel mogelijk muziek uit de tijd dat die groep tussen 15 en 25 jaar oud was. Succes verzekerd! Zelfs de meest commerciële hits die ze toen waardeloos vonden, gaan er bij hen nu in als koek.

Geluiden horen dus bij ons welbevinden, dus ook bij onze smaakbeleving. Met andere woorden, geluiden beïnvloeden onze geur en smaak. Let vooral op het volume! Té luid wordt bij het proeven als zéér negatief ervaren en laten het proeven letterlijk in de soep lopen. Hoge tonen associeer je met zoet, scherpe tonen met bitter, zware tonen met umami.

Als je het ontploffen (het openbarsten vanuit de vloeistof) van de koolzuurbelletjes op je tong niet alleen voelt maar ook nog eens hoort, neemt de smaak met een kwart toe! Want dat kraakgeluid geeft je immers de indruk dat wat je drinkt heel erg fris en vers is. Maar die bubbels uit dat koolzuurgas doen meer dan alleen ploffen en prikkelen. De interactie tussen die bubbels en de smaakpapillen op je tong is intussen ook aangetoond. Het blijkt dat de bubbels ook smaak bezitten. De smaakreceptoren op je tong detecteren een lichte zuurte als de bubbels uiteenspatten. Wat in ons brein weer wordt geïnterpreteerd als fris en vers. Koolzuur, kooldioxide, is zelfs lang gezien als extra smaak. De smaakbeleving komt echter van de zuurreceptoren en de tastreceptoren en niet omdat koolzuur een aparte smaak vormt.

Wil je het testen, bijt een paar walnoten door en neem een slok bier. Pats! Oppassen dat je niet uitproest.

© BeerWalk | Ariël Meeusen

Deel deze pagina: