Ontdek Antwerpen, Brugge, Gent en Kortrijk tijdens een historische bierwandeling met gids.

Het oog wil ook wat

Het oog wil ook wat

Wat we proeven en hoe we smaken ervaren, gaat altijd gepaard met vorm en vormgeving. Dat geldt zowel voor eten als drinken. Zo is er een duidelijke link tussen scherpe vormen en sterke smaken, en tussen ronde vormen en zachte smaken. Denk dààr maar eens aan wanneer u volgende keer een kaasplankje presenteert: snij sterke kazen in een scherpe punt en probeer zacht smakende kazen een mooie ronde vorm mee te geven. Garantie op succes: check. Combineer er nu het passende bier mee en de smaakbeleving is optimaal. Garantie op succes: dubbelcheck.

Niet voor niets zit er dan ook een horde specialisten achter het ontwerpen van een bieretiket. Het gaat niet alleen om wat er op het etiket staat: de vormgeving ervan valt niet te onderschatten tijdens onze bierbeleving. De vorm van het etiket bezorgt ons extra visuele prikkels: prikkels die ons uitnodigen om het bier aan te schaffen of in elk geval eens uit te proberen.

Naast de vormgeving spelen ook de hoeveelheid en de manier waarop iets aangeboden en gepresenteerd wordt, een hoofdrol in onze smaakbeleving. Zo werden er al diverse blindproeverijen georganiseerd onder zythologen (bierkenners) met speciaalbieren in alternatieve glazen: koffiekopjes, chocolademelkbekers, soepkommen,… Wat bleek? Geen enkele bierkenner kon alle bierstijlen goed inschatten. De beste proever kwam op een resultaat van amper 50 procent. Wist je trouwens dat de vorm van het bierglas mee bepaalt hoe snel je drinkt? Onderzoek van de universiteit van Bristol toonde namelijk aan dat je sneller bier drinkt uit een uitlopend glas dan uit een recht glas.

© BeerWalk | Ariël Meeusen - ariel@beerwalk.be

Deel deze pagina: