Ontdek Antwerpen, Brugge, Gent en Kortrijk tijdens een historische bierwandeling met gids.

Wandel & Drink je Gelukkig

Wandel & Drink je Gelukkig

WANDELGEZONDHEIDSVOORDELEN

Goed voor je bloeddruk & cholesterol

Onderzoeken hebben aangetoond dat regelmatig wandelen je bloeddruk & cholesterol beter onder controle houdt.

Kan diabetesklachten verminderen

Wandelen kan diabetesklachten halveren en zowat wegnemen.

Verbetert je geheugen

Regelmatig wandelen kan Alzheimer en dementie uitstellen.

Verbetert je gestel

Wandelen maakt je botten steviger en longen sterker. En helpt ook nog eens bij rugklachten.

Helpt tegen stress

Onderzoekers hebben vastgesteld dat wandelaars minder last hebben van stress, of het anders ervaren.

Helpt je afvallen

Bij mensen die wandelen werkt de stofwisseling beter en vet verbrandt makkelijker, veel minder kans op overgewicht.

Wandelen ontspant

Dopamine is het geluksstofje dat ons brein aanmaakt tijdens een goede wandeling. Het beste anti-stressmiddel.

Wandelen zorgt voor sociale contacten

Tijdens het wandelen kom je sneller in contact met gelijkgestemden en zo kom je tot de meest interessante gesprekken.

Doet je zorgen verdwijnen

Wandelen dwingt je om stil te staan en tegelijkertijd afstand te nemen van alles waarmee je bezig bent, je kijkt anders tegen je zorgen aan en begint die al wandelend op te lossen.

Maakt het hoofd leeg en gereed voor nieuwe ideeën

'Alle goede ideeën zijn ontstaan tijdens het wandelen,' schreef filosoof Friederich Nietzsche.

Ruim 60% wandelt graag…

Bier is veel gezonder dan we denken. Er vloeien miljarden liters bier over de wereld. We drinken het massaal, maar we vragen ons niet of nauwelijks af of het bier dat we drinken wel goed voor ons is. Welnu, bier is gezond, zeer gezond. Vooral speciaalbier - craft bier. Want dat is puur natuur en ambachtelijk gebrouwen; zonder slechte toevoegingen en goede hop erin.

BIERGEZONDHEIDSVOORDELEN

bij matige bierconsumptie à 2 glazen per dag

Beschermt tegen beroertes

Bierbestanddelen voorkomen dat je bloed gaat klonteren.

Goed voor je bloeddruk

Artsen in Nederland en van de Harvard University hebben aangetoond dat een gematigd bierverbruik je bloeddruk onder controle houdt.

Kan diabetes verhinderen

Bierdrinkers hebben minder vaak last van suikerziekte [diabetes mellitus, wat letterlijk honingzoete doorstroming betekend].

Verbetert je geheugen

Nee, niet na 20 biertjes op een feestje… Gematigde bierdrinkers maken minder kans op Alzheimer en dementie.

Laat je langer leven

Wie 1 tot 2 glazen bier per dag drinkt, leeft langer en heeft over het algemeen een plezierige leven.

Verbetert je gestel

Bier is de bron van calcium en proteïnen (eiwit) en bevat veel vitamine A en B die bijdragen aan gezonde tanden, beenderen en de aanmaak van rode bloedcellen. Ook zorgen voor de groei van spieren en weefsels. Donker bier bevat het vitamine B-complex, nodig voor het vrijmaken van energie en het aanmaken van bouwstoffen voor het lichaam en de vitamines D en E.

Bier helpt tegen stress

Onderzoekers van de universiteit van Montreal hebben vastgesteld, dat een paar glazen bier per dag de druk op het werk doen afnemen. Niet-drinkers zouden met veel meer stress te kampen hebben.

Voorkomt nier- & galstenen

Finse onderzoekers beweren dat het magnesiumgehalte in een halve liter bier het risico op nierstenen met 40% doet afnemen. Galstenen zijn een welvaartsprobleem, die met bier bijna geen kans krijgen.

Kan je beschermen tegen kanker

Bier bevat polifenolen die de groei van tumoren in toom houden. Daarnaast kan het kankerverwekkende polycyclische aromatische koolwaterstoffen [pak’s] – de zwarte randjes tijdens het barbecueën – tegengaan, als je het vlees eerst in donker bier marineert [bron: universiteit van Newcastle upon Tyne].

Goed tegen diaree

De microculturen in bier bestaan uit azijn- en melkzuren. Deze stoffen beperken de cultuur van darmkiemen die diaree veroorzaken.

Zorgt voor een schone huid

Bepaalde vitaminen in bier regenereren de huid en zijn goed voor de opbouw van pigment. Je huid wordt gladder en meer flexibel. Cleopatra waste haar haren met biershampoo.

Goed tegen verkoudheid

Wie warm bier drinkt, is minder snel verkouden. Warm gerstenat bevordert de bloedsomloop en de ademhaling, helpt tegen gewrichtspijn en versterkt je immuunsysteem. Tip: verwarm je flesje 'au-bain-marie', leng het glas aan met 4 eetlepels honing.

Voorkomt maagzweren

Anderhalve liter bier per week remt de aangroei van bacteriën [helicobacter pylori] die een ontsteking van de maagwand kunnen veroorzaken waardoor het risico op maagzweren afneemt.

Maakt je relaxt

Een mens wordt gelukkig van serotonine, dopamine en endorfine in z’n brein. Die ontstaan allemaal vanuit je heerlijke glas bier. Kleine hoeveelheden theobromine en cafeïne in donkere bieren kunnen zelfs een euforisch gevoel veroorzaken.

Bier verbroedert

Geen beter sociaalsmeermiddel dan bier.

… en 35% wandelt wekelijks

Helpt tegen slaapstoornissen

Hop is een natuurlijk kalmeringsmiddel. Voor het slapengaan een goed glas hoppig bier, doet wonderen.

Helpt je afvallen

Onderzoeken tonen aan dat mensen die – met mate – bier drinken, minder last van overgewicht hebben dan niet-bierdrinkers. Eén glas bier bevat bovendien veel minder calorieën dan bijvoorbeeld dezelfde hoeveelheid appelsap.

Deel deze pagina: